Våga avsluta saker

Hej på er!

Jag har äntligen kommit till insikt om vad jag vill göra, och inte vill göra. Jag är en ja-sägare och säger ja till mycket för att det låter kul. Det kan vara att andra smittar mig med sin entusiasm, och att ja säger ja av bara farten. Detta har hittills lett till att jag ibland, ganska ofta faktiskt, gör saker jag inte riktigt vill till 100%. Dessa saker kanske är kul, men det är inte vad jag vill.

Nu säger jag inte längre ja direkt till saker, utan försöker utvärdera om jag verkligen vill något innan jag tackar ja. Jag håller även på att avsäga mig saker jag tycker tillför mindre värde i mitt liv, för att få utrymme att göra mer av det jag tycker om och faktiskt uppskattar.

Ett enkelt exempel är Podcasts. Jag har laddat ner alla tips jag fått, samt saker jag tidigare varit intresserad av och velat lyssna på. Det har gjort att jag haft så många att välja bland att jag inte lyssnat på någon. Nu har jag valt ut några stycken att följa, resten tog jag bort. Rensningen känns otroligt skön och jag ser fram emot att fortsätta rensa inom andra områden.

Hur gör ni för att se till så att ni enbart gör det ni tycker är kul och som ger er värde?

/5mkr

Leave a comment